Hoewel de cijfers per verslag verschillen, staat één ding vast: 2020 is een recordjaar voor het aantal cyberaanvallen. Sinds het begin van de lockdown in maart 2020 zijn phishingpogingen geëxplodeerd, en de telewerkers zijn het favoriete slachtoffer. Neem dus de nodige voorzorgsmaatregelen.
In de eerste week van de lockdown in maart 2020 zag het Franse monitoringplatform voor cybercriminaliteit het aantal phishingpogingen al met maar liefst 400% toenemen. Het rapport van securityspecialist VMWare Carbon Black meldt een toename van 238% in cyberaanvallen tegen financiële instellingen tussen februari en april, en bijna een vertienvoudiging van het aantal pogingen om persoonlijke data te ontfutselen. Eind oktober verklaarde het CERT.be (Centrum voor Cyber Security in België) dat het al meer meldingen van cyberaanvallen en andere online incidenten had ontvangen dan in heel 2019.
Eén ding is dus duidelijk: de cybercriminelen zitten niet stil! Meer internetverkeer – door toedoen van de pandemie – zet de veiligheid van de IT-systemen in kleine, middelgrote en grote bedrijven onder druk. Hier zijn een paar tips om problemen te voorkomen:
- Controleer of het besturingssysteem (Windows, Apple, Android, Linux) en de antivirussoftware op de hardware van uw medewerkers up-to-date is. Dit zal de beveiligingsfouten van de computer beperken.
- Gebruik een VPN en zorg ervoor dat het correct is geïnstalleerd op de toestellen van uw medewerkers. Hierdoor kunnen ze een veilige verbinding maken met het bedrijfsnetwerk.
- Hanteer een streng beleid voor het wijzigen van wachtwoorden. Verbied eenvoudige wachtwoorden (opeenvolgende cijfers of letters) en eis een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale symbolen.
- Sta erop dat er medewerkers meerdere wachtwoorden gebruiken, en dat ze niet dezelfde wachtwoorden gebruiken voor hun persoonlijke apps (privé Gmail-account, sociale netwerken) en professionele tools (Outlook, Microsoft).
- Maak uw medewerkers continu bewust voor de gevaren. Herinneren er hen aan dat ze volgende basisvoorzorgsmaatregelen op vlak van IT-security consequent volgen:
- Wachtwoorden nooit doorgeven.
- Privé-mailbox niet gebruiken voor zakelijke mails.
- Waakzaam blijven bij e-mails van onbekenden of mails met verdachte onderwerpen of inhoud: wedstrijden, geld, too good to be true aanbiedingen, gratis vakanties, maar ook zogenaamde ‘officiële’ berichten over het coronavirus.
- Zo veel mogelijk via een bekabelde internetverbinding werken en openbare (gratis) Wi-Fi-netwerken vermijden.
- Geen externe opslagapparaten (USB-stick, externe harde schijf) aan de laptop koppelen als die niet door de eigen IT-afdeling zijn gecontroleerd en toegelaten.
- Familie en kinderen niet op de professionele computer laten werken.
Om zelfstandigen en kmo’s tijdens deze aanhoudende crisis te ondersteunen, hebben we bovendien besloten om onze gratis telefonische hulplijn te heropenen. Voor een gratis diagnose van 60 minuten kunt u contact opnemen met de IT-helpdesk op 02/899.75.55.
Onze experts helpen u bij het uitrollen van de nodige voorzorgsmaatregelen, zoals een VPN, en begeleiden u verder bij wat u moet doen in geval van een cyberaanval, inbraakpoging, dataverlies of een ander incident op uw bedrijfsnetwerk. Onze mensen staan tot uw beschikking van 9 tot 19 uur, elke dag van maandag tot en met zaterdag.
VPN is een cruciale oplossing bij telewerken, zoveel is duidelijk. Bij Skyforce hebben we een eigen VPN ontwikkeld en geconfigureerd. We adviseren onze klanten om VPN thuis te gebruiken, ook als ze ver van de Cyberbox zitten.